Zdjęcie główne: CASA C-295M na Radom Air Show w 2005r. | Fot. Przemyslaw "Blueshade" Idzkiewicz (Wikimedia Commons, CC BY-SA 2.5)

23 stycznia 2008 roku doszło do katastrofy lotniczej pod Mirosławcem. W wyniku wypadku samolotu CASA C-295M zginęło 20 osób, w tym wysokiej rangi oficerowie Sił Powietrznych.

Samolot CASA C-295M, należący do 13. Eskadry Lotnictwa Transportowego z Krakowa, wykonywał lot na trasie Warszawa–Powidz–Krzesiny–Mirosławiec–Świdwin. Na pokładzie znajdowało się 16 oficerów wracających z konferencji bezpieczeństwa lotów oraz czteroosobowa załoga. Konferencja miała na celu omówienie problemów związanych z bezpieczeństwem w lotnictwie wojskowym, co nadaje katastrofie jeszcze bardziej symbolicznego wymiaru.

Podczas podejścia do lądowania na lotnisku wojskowym w Mirosławcu doszło do tragedii. Warunki pogodowe były trudne, a widoczność ograniczona. O godzinie 19:07 samolot uderzył w ziemię w lesie niedaleko lotniska, niszcząc się całkowicie. Wszyscy znajdujący się na pokładzie zginęli na miejscu:
– sierż. Janusz Adamczyk – technik pokładowy, 13. Eskadra Lotnictwa Transportowego,
– gen. bryg. pil. Andrzej Andrzejewski – dowódca 1. Brygady Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie,
– ppłk pil. Zdzisław Cieślik – szef szkolenia, 1. Brygada Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie,
– mjr Piotr Firlinger – szef sekcji techniki lotniczej, 21. Baza Lotnicza w Świdwinie,
– mjr pil. Jarosław Haładus – szef sekcji techniki lotniczej, 13. Eskadra Lotnictwa Transportowego,
– mjr pil. Grzegorz Jułga – zastępca dowódcy eskadry, 8. Eskadra Lotnictwa Taktycznego,
– ppłk Zbigniew Książek – zastępca dowódcy 22. Bazy Lotniczej w Malborku,
– por. pil. Robert Kuźma – starszy instruktor, 13. Eskadra Lotnictwa Transportowego,
– płk pil. Dariusz Maciąg – dowódca 21. Bazy Lotniczej w Świdwinie,
– mjr pil. Robert Maj – szef sekcji, 1. Brygada Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie,
– ppłk pil. Wojciech Maniewski – dowódca 40. Eskadry Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie,
– ppłk Dariusz Pawlak – szef sekcji techniki lotniczej, 12. Baza Lotnicza w Mirosławcu,
– płk pil. Jerzy Piłat – dowódca 12. Bazy Lotniczej w Mirosławcu,
– mjr Krzysztof Smołucha – specjalista, Oddział Operacyjny A3 Dowództwa Sił Powietrznych,
– por. pil. Michał Smyczyński – starszy pilot, 13. Eskadra Lotnictwa Transportowego,
– kpt. Grzegorz Stepaniuk – szef sekcji techniki lotniczej, 40. Eskadra Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie,
– kpt. Karol Szmigiel – dowódca klucza technicznego, 8. Eskadra Lotnictwa Taktycznego,
– mjr Mirosław Wilczyński – szef sekcji techniki lotniczej, 1. Brygada Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie,
– mjr pil. Paweł Zdunek – dowódca klucza Lotniczego, 8. Eskadra Lotnictwa Taktycznego,
– mjr pil. Leszek Ziemski – inspektor bezpieczeństwa lotów, szef sekcji, 40. Eskadra Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie.

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego ustaliła, że przyczyną katastrofy były błędy załogi i niewystarczające procedury w zakresie podejścia do lądowania. Załoga zignorowała ostrzeżenia systemu EGPWS (Enhanced Ground Proximity Warning System) oraz sygnały o nieprawidłowej konfiguracji maszyny do lądowania. Wnioski z raportu wskazywały również na brak odpowiednich szkoleń załogi oraz nieścisłości w organizacji lotów wojskowych.

Katastrofa uwypukliła problemy związane z niedostatecznym przeszkoleniem personelu, niewystarczającym nadzorem nad przestrzeganiem procedur oraz brakiem nowoczesnych systemów wspomagających bezpieczeństwo lotów w polskich siłach zbrojnych.

Katastrofa lotnicza w Mirosławcu jest jednym z najtragiczniejszych wydarzeń w historii polskiego lotnictwa wojskowego. Zginęli w niej wybitni oficerowie, a jej przyczyny ujawniły poważne braki w procedurach bezpieczeństwa i organizacji lotów.


Zdjęcie główne: CASA C-295M na Radom Air Show w 2005r. | Fot. Przemyslaw „Blueshade” Idzkiewicz (Wikimedia Commons, CC BY-SA 2.5)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

W górę