14 czerwca 1931 roku w stoczni Chantiers Navals Français w Caen we Francji zwodowano ORP „Żbik” – jeden z trzech okrętów podwodnych typu Wilk, zbudowanych dla Marynarki Wojennej II Rzeczypospolitej.

Geneza powstania ORP „Żbik” sięga lat 20. XX wieku, kiedy Polska rozwijała współpracę z Francją, zwłaszcza w zakresie marynarki wojennej. W 1926 roku zawarto umowę na budowę trzech okrętów podwodnych i dwóch kontrtorpedowców. Francja, jako pionier w budowie okrętów podwodnych, miała dostarczyć nowoczesne jednostki typu Wilk, przeznaczone do działań minowo-torpedowych. Wybór francuskiego wykonawcy był decyzją nie tylko techniczną, ale i polityczną – celem było zacieśnienie relacji dyplomatycznych oraz uzyskanie wsparcia gospodarczo-politycznego.

Umowę na budowę podpisano 1 grudnia 1926 roku, a samą konstrukcję rozpoczęto na początku 1927 roku. Okręt został zwodowany 12 kwietnia 1927 roku. Po zakończeniu testów jednostkę przyjęto do służby w Marynarce Wojennej 20 lutego 1932 roku. Okręt stał się jednym z filarów polskiej floty podwodnej.

1 września 1939 roku, wraz z wybuchem II wojny światowej, ORP „Żbik” rozpoczął działania w wyznaczonym sektorze na Bałtyku. Postawił zagrodę minową, która wkrótce zebrała tragiczne żniwo: 1 października 1939 roku na jednej z jego min zatonął niemiecki trałowiec M-85, a w styczniu 1940 roku – trawler „Mühlhausen”. Jednak już 25 września 1939 roku z powodu uszkodzeń i braku paliwa, dowództwo okrętu podjęło decyzję o internowaniu w Szwecji. „Żbik”, wraz z innymi polskimi okrętami – „Rysiem” i „Sępem” – pozostał na wodach jeziora Melar do końca wojny.

Po zakończeniu wojny ORP „Żbik” został oficjalnie przejęty od władz szwedzkich 5 września 1945 roku i powrócił do Polski. 21 października tego samego roku na jego pokładzie ponownie podniesiono biało-czerwoną banderę. Przez kolejne lata okręt służył zarówno operacyjnie, jak i szkoleniowo. W 1953 roku zdobył miano przodującego okrętu Marynarki Wojennej, jednak już dwa lata później – 9 września 1955 roku – zakończył służbę. W 1956 roku został zezłomowany.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

W górę