2 sierpnia 1931 roku w Nantes odbyła się uroczystość podniesienia polskiej bandery na ORP „Ryś”. Decyzją Marszałka Józefa Piłsudskiego z tego samego dnia nowo wybudowany okręt podwodny wcielono w skład sił Marynarki Wojennej II Rzeczypospolitej. ORP „Ryś” był pierwszym polskim okrętem podwodnym formalnie przyjętym do służby.
Geneza powstania ORP „Ryś” wiąże się z okresem intensywnej współpracy militarnej Polski z Francją na początku lat 20. XX wieku. Francuska Misja Wojskowa, działająca w Polsce w latach 1924–1927, miała na celu przeniesienie francuskich doświadczeń wojskowych na grunt polski. W ramach tej współpracy podpisano w 1926 roku w Paryżu umowę na dostawę trzech okrętów podwodnych i dwóch kontrtorpedowców. Mimo pewnych zastrzeżeń co do jakości francuskiego uzbrojenia, decyzję o zakupie podjęto przede wszystkim z powodów politycznych – dla wzmocnienia pozycji Polski na arenie międzynarodowej.
Stępkę pod ORP „Ryś” położono 28 maja 1927 roku, a wodowanie nastąpiło niespełna dwa lata później – 22 kwietnia 1929 roku. Okręt stanowił powiększoną wersję francuskich dwukadłubowych jednostek typu Saphir. Po zakończeniu testów i odbiorze technicznym, 2 sierpnia 1931 roku uroczyście podniesiono na nim biało-czerwoną banderę. W ten sposób „Ryś” został formalnie wcielony do polskiej floty, stając się jednym z pierwszych okrętów podwodnych Marynarki Wojennej – obok ORP „Wilk” i „Żbik”. Pierwszym dowódcą „Rysia” został kapitan marynarki Edward Szystowski, a od 1936 roku kpt. mar. / kmdr ppor. Aleksander Grochowski.
ORP „Ryś” we wrześniu 1939 roku uczestniczył w działaniach na Bałtyku, przeprowadzając operacje podwodne w obliczu znacznej przewagi niemieckiej floty i lotnictwa. W nocy z 3 na 4 września 1939 roku jednostka przeprowadziła nieudany atak torpedowy na niezidentyfikowany cel. Po intensywnych atakach wroga, licznych uszkodzeniach oraz braku paliwa, dowódca okrętu, komandor porucznik Aleksander Grochowski, podjął decyzję o internowaniu w neutralnej Szwecji. 18 września ORP „Ryś” zawinął do portu w Stavsnäs, a następnie został przetransportowany do Mariefred, gdzie pozostał do końca wojny.
Po zakończeniu II wojny światowej ORP „Ryś” powrócił do Polski w 1946 roku. Początkowo ponownie pełnił służbę operacyjną na Bałtyku, a następnie został przekwalifikowany na jednostkę szkoleniową. Ostatecznie zakończył służbę 8 września 1955 roku i został przeznaczony do złomowania.